Pamięć cudowna umiejętność naszego umysłu. Każdy pragnie ją posiadać w najszerszym tego słowa znaczeniu. Pamięć polega na utrwalaniu , przechowywaniu , rozpoznawaniu i odtwarzaniu – przypominaniu informacji, doznanych przeżyć , myśli spostrzeżeń , uczuć lub czynności. Odróżniamy pamięć świeżą i długotrwałą.
Za pamięć odpowiadają struktury mózgu zlokalizowane w płacie skroniowym i struktury z nim związane. Pamięć świeża zależna jest od struktury zwanej zakrętem Hipokampa. Pamięć długotrwała jest dla naukowców większą zagadką. Do dziś nie udało się jednoznacznie zlokalizować obszarów mózgu odpowiedzialnych za tą umiejętność oraz dokładnie sprecyzować jak ona powstaje . Dlaczego jedni mają pamięć doskonałą a inni kłopoty z pamięcią , nawet w młodym wieku ? Od czego zależy to czy mamy łatwość zapamiętywania, czy pamiętamy coś długo i dokładnie , czy w każdym momencie możemy sobie przypomnieć czyjeś imię , nazwę itp. ?
Pamięć to bardzo skomplikowany proces . Niestety nie zależy tylko od jednego czynnika. Na procesy pamięciowe składa się wiele elementów począwszy od genów , procesów poznawczych w dzieciństwie, zdolności kojarzenia, logicznego myślenia, odżywiania, zmian chorobowych innych narządów.
Otępienie czyli demencja oznacza uszkodzenie funkcji intelektualnych wskutek organicznego lub czynnościowego procesu chorobowego mózgu. Termin ten odnosi się do procesów stale postępujących i na ogół nieuleczalnych. Zespół otępienny objawia się początkowo obniżeniem sprawności intelektualnej, zaburzeniami pamięci – zwłaszcza zapamiętywania, zaburzeniem krytycyzmu, spłyceniem życia uczuciowego, a następnie zanikiem uczuciowości wyższej. Do tego dochodzą zmiany nastroju, labilność uczuciowa, zmiany zachowania, zmiany osobowości np. zapamiętywanie dawnych zdarzeń ze swojego życia przy jednoczesnej trudności zapamiętywania tego, co wydarzyło się chwilę wcześniej,
Przyczyny otępienia są bardzo różnorodne:
-mikrozawały naczyń mózgowych,
-otępienie alkoholowe,
-wodogłowie , guzy mózgu, pląsawica Huntingtona,
-przewlekłe zatrucie lekami,
-urazy mózgu,
-Choroba Alzheimera,
-zespoły naśladujące otępienie : depresja, zespół hipomaniakalny, schizofrenia, histeria.
Każdy z nas chciałby jak najdłużej cieszyć się dobrą pamięcią. Trzeba o to zadbać już w młodym wieku. Okres nauki w szkole powinien być wykorzystany przede wszystkim do opracowania metody szybkiego i dobrego , długotrwałego zapamiętywania wszystkich informacji. Dzieci początkowo trzeba uczyć koncentracji. To samo dotyczy nas dorosłych . Poprawić pamięć można w każdym wieku. Umiejętność dobrej koncentracji znacznie poprawia pamięć. Rozkojarzenie , automatyczność i robienie kilku rzeczy w jednym czasie powoduje ,że mózg nie otrzymuje wystarczającej liczby informacji potrzebnych , aby zapisać wszystko w pamięci. Gdy uwaga nie skupia się na tym co robimy , jest to informacja dla mózgu ,że nie musi tego pamiętać. Nasz mózg potrzebuje ok. 8 sekund , aby odpowiednio przyswoić nową informację. Trzeba więc zapanować nad koncentracją aby informacja została utrwalona . Lepiej utrwalamy nowe informacje, jeżeli je z czymś skojarzymy. Może to być obrazek, melodia, zapach , notatka. Wykorzystujemy przy tym nie tylko lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za pamięć ale także prawą , która utrwala te informacje. Najwięcej zapamiętujemy na początku i na końcu nauki jest to tzw. Efekt pierwszeństwa .Dlatego w trakcie nauki warto robić przerwy , aby mózg miał możliwość przetworzenia nowych informacji i nie ulegał znużeniu. Optymalny czas nauki lub innej pracy umysowej to 40-50 min. Potem należy zrobić przerwę ok. 15 min . Najlepiej na świeżym powietrzu, by dotlenić nasz układ nerwowy. Po powrocie do dalszej nauki najlepiej zmienić temat lub rozpocząć od krótkotrwałego streszczenia nowych informacji. Łacińskie przysłowie mówi repetitio mater studiorum est tzn. Powtarzanie jest matką studiowania. Im więcej razy coś powtórzymy tym lepiej zapisze się to w pamięci długotrwałej.
Podczas pracy umysłowej mózg zużywa bardzo dużo energii. Tą energię trzeba oczywiście dostarczyć z pożywieniem. Najlepiej gdy w pożywieniu nie brakuje kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych omega 3, fosforu i magnezu, dobrej jakości białek i witamin szczególnie witaminy D. Produkty zawierające te wszystkie składniki są nieodłącznymi składnikami diety optymalnej , a więc żółtka jajek, masło, śmietanka, orzechy migdały , pestki dyni, słonecznik owoce jagodowe ( zawierają fosfolipidy), kakao, gorzka czekolada, herbata zielona.
Te same składniki pokarmowe zapewniają też niepowstawanie i cofanie się zmian miażdżycowych. Szczególnie wówczas , gdy stosujemy ok. 7-8 żółtek dziennie. Chronią też przed powstawaniem mikrozakrzepów i mikrozawałów w różnych obszarach nie tylko mózgu, ale także innych częściach naszego organizmu.
Dbając też o dobrą kondycję fizyczną i prawidłowe natlenianie naszego organizmu – mózgu stwarzamy warunki do tego aby nigdy nie zachorować na demencję.
Bardzo pomocne w leczeniu i zapobieganiu zmian miażdżycowych naczyń mózgowych są prądy selektywne które powodują dobre ukrwienie oraz dotlenienie mózgu, zapobiegają udarom mózgu. Stosowanie ich raz a nawet dwa razy w ciągu roku daje niesamowite efekty – rozszerza najdrobniejsze naczynia mózgowe , poprawiając natlenienie mózgu i dostarczenie odpowiedniej ilości energii.
Reasumując , aby zapobiec demencji trzeba o tym pomyśleć już w wieku dziecięcym. Oczywiście to zadanie dla wszystkich rodziców. Odpowiednie żywienie dzieci, suplementacja witaminą D nie tylko w 1 roku życia ale także przez kolejne lata. Dbanie o ich rozwój fizyczny- regularne uprawianie sportu, praca nad koncentracją , określony system uczenia – praca, przerwy, sport.
W późniejszych latach regularne czytanie, rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek ,spacery, odpowiednie żywienie oraz prądy selektywne skutecznie uchronią nas przed demencją a tego wszyscy się boimy. Mamy pacjentów którzy mają 80- 90 lat i świetną pamięć, dużo czytają i stale się czegoś uczą. A jak wiemy na naukę nigdy nie jest za późno, ale zdarzają się osoby o wiele młodsze w wieku 60- 70 lat i uskarżają się na zaniki pamięci.
Więc ćwiczmy nie tylko swoje ciało, ale również nasz mózg.
Im lepiej funkcjonuje Twój mózg, tym wyższa Twoja efektywność w pracy i codziennej aktywności, a większa efektywność, to większa satysfakcja z życia. Zamień myślenie: „Cóż, starzeję się” na: „Życie zaczyna się po pięćdziesiątce”. Niech mózg będzie z Tobą! Im lepiej funkcjonuje Twój mózg, tym wyższa Twoja efektywność w pracy i codziennej aktywności, a większa efektywność, to większa satysfakcja z życia.
tel. 32 353 20 27
kom. 503 – 144 – 481